Varje år delar vi ut resestipenider till Astrocamp i Portugal och European Space Camp i Norge. Hanna Åkerman, en av årets stipendiater, tilldelades både Rymdstipendiet och Astronomistipenidet för hennes astronomiska bedrifter under gymnasiet. Tillsammans med vår andra stipendiat Figaro Stenlund, kommer hon delta på European Space Camp i sommar. Vi har pratat med henne om hennes rymdintresse, gymnasiearbete och mycket mer!
Förtydligande: uttagningen till Astrocamp och European Space Camp sker separat, där Astrocamp har en extern uttagning av oberoende parter.
Berätta om dig själv! Vem är du och vad har du gjort för rymdrelaterade saker fram tills nu?
Hej! Jag heter Hanna och jag har så långt jag kan minnas alltid varit intresserad av rymden. Drömmen om att bli astronaut har jag alltid burit med mig och det är bland annat därför jag älskar att läsa science fiction på fritiden. Vad gäller rymdiga erfarenheter så har mitt rymdintresse fått mig att söka till Rymdforskarskolan som jag deltog i 2021, något av det roligaste jag gjort. Efter Rymdforskarskolan startade jag en astronomiförening på min gymnasieskola tillsammans med mina kompisar, en förening som vi nu har lämnat över till nästa styrelse efter två år av stjärnskådningskvällar och en science fiction-utställning (!!!). Med ett ökat intresse för just rymdforskning sökte jag till Rays 2022, Research Academy for Young Scientists, där jag fick experimentera med laser, testa att forska på riktigt och bli en fena på att skriva i LaTeX. Efter det kändes en framtid med forskning extra spännande. Jag bestämde mig för att göra mitt gymnasiearbete inom solfysik. Under året som gått har jag fått studera solfläckar, och det är det här projektet tillsammans med mitt rymdintresse som inspirerade mig att söka båda resestipendierna.
Berätta lite om ditt projektarbete. Vad har du forskat om och vad har du kommit fram till?
Mitt projekt handlade om solfläckar, områden i solens fotosfär som har en lägre temperatur än fotosfären runtomkring dem. De ser därför ut som mörka fläckar i kontrast till den varmare fotosfären. De uppstår oftast där solens magnetfält är extra starkt och därför kan solfläckar fungera som indikatorer på hur aktivt solens magnetfält är i stunden – väldigt coolt tycker jag! Syftet med mitt gymnasiearbete var att undersöka om man kan få fram rimliga temperaturer på solens fotosfär och på en solfläck genom att samla in spektrala strålningsdata med AlbaNovas solteleskop och sätta in värden för våglängd och strålningsintensitet i inverterade Plancks lag. Under soliga dagar riktade vi solteleskopet mot en solfläck och analyserade strålningsspektra från fläcken och från den vanliga fotosfären, satte in värdena i Plancks lag och fick sedan faktiskt fram rimliga temperaturer på solens fotosfär och en solfläck. Det behövs fler datapunkter och temperaturvärden för att få ett starkare statistiskt underlag som verkligen bevisar att metoden fungerar, men utifrån de värden som vi fick fram ser det hoppfullt ut. Genom att automatisera metoden och studera solfläckarnas temperatur över tid skulle man kunna förutspå solens framtida aktivitet och vad det kan få för effekt för oss här på jorden!
Vad ser du mest fram emot med att delta i European Space Camp i sommar?
Det ska bli väldigt kul att lära känna personer från olika delar av Europa med samma intresse för rymden. Det ska också bli fantastiskt att få göra detta på den nordliga ön Andøya i Norge – så långt norrut har jag aldrig varit! Jag ser också fram emot att få dyka in i ett till rymdprojekt och bygga ihop en egen raket
Vad ser du mest fram emot med att delta på AstroCamp i sommar?
Det ska bli väldigt kul att få lära känna ännu fler rymdintresserade ungdomar från olika delar av världen under tre veckor i Portugal! Jag ser även mycket fram emot kurserna som vi kommer att läsa – den sista veckan ska vi bland annat få fördjupa oss i gravitationsvågor och andra fenomen som jag inte stött på så ofta, så det ska bli extra spännande!
.
Hur ser din närmsta framtid ut? Vad händer i höst?
Det blir antingen en höst som praktikant via Tekniksprånget för att testa på ingenjörsyrket inom rymdteknik ytterligare. Eller så kanske jag pluggar vidare direkt på civilingenjörsprogrammet teknisk fysik i Uppsala – det ska bli väldigt spännande att se vad det blir!
Om du får beskriva rymden med tre ord, vilka ord väljer du då?
Mystisk, outgrundlig, fascinerande.
Har du några tips till någon som vill göra ett rymdrelaterat gymnasiearbete?
Att göra ett gymnasiearbete om något man tycker är kul och att höra av sig till någon som forskar inom det område som man själv är intresserad av för att få inspiration, hjälp eller tillgång till cool utrustning. Själv hörde jag av mig till solfysikinstitutet på Stockholms universitet och fick därigenom möjligheten att använda AlbaNovas solteleskop tillsammans med två doktorander till mitt gymnasiearbete. Jag fick möjlighet att lära mig om ämnen i solfysiken som jag inte ens visste fanns tidigare och ställa oändligt med frågor samtidigt som jag fick hjälp med programmering och hantering av solteleskopet. Mitt tips är därför: tveka inte att höra av dig till personer som du tycker håller på med något extra coolt!