AESIR på KTH introducerar sina projekt för 2024

Association of Engineering Students in Rocketry, eller ÆSIR, är en förening för rymd och raket intresserade studenter på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Med stöd från flera stora företag och förbund, bland andra Astronomisk Ungdom, applicerar studenterna deras teoretiska kunskap från kurserna och brinnande intresse för rymden till att designa, bygga och slutligen skjuta upp egna raketer. I detta inlägg kan ni läsa mer om ÆSIRs senaste uppskjutning och hur år 2024 ser ut för föreningen.

Sedan 2016 har vi varit aktiva och jobbat med raketer, från vår första uppskjutning med raketen ODIN har vi tagit oss hela vägen till Portugal för att tävla i den så kallade European Rocketry Challenge (EuRoC). Som det första svenska laget i tävlingens historia lyckades vi nå en andra plats inom kategorin flygprestanda och en nionde plats totalt bland de 19 deltagande lag!

De tre aktiva projekten som vi inom ÆSIR arbetar på just nu är följande, med lite information om projektet och dess mål för detta år:

Mjollnir: Mjollnir är vårt tredje stora raketprojekt med det ambitiösa målet att nå en höjd på över 10 km. Detta är vår största raket hittills, som står på cirka 4,5 meter med en ytterdiameter på 16 centimeter. Den högre höjden medför många intressanta utmaningar för teamet när det gäller kommunikation med raketen, återhämtning av den och själva raketmotorn.
Just nu börjar Mjollnir projektet närma sig uppskjutning då motorn till största del redan har testats med mycket positiva resultat. Både elektroniken och återhämtningsystemet är till största del klar också, med några test och förberedelser kvar hoppas vi på att se Mjollnir flyga nu under 2024 eller 2025!

Eitr: Projektet för undersökning av flytande framdrivning (Eitr) grundades med syftet att hitta en design för en motor som endast drivs av flytande bränsle som sedan ska kunna användas inom ÆSIR. Organisationen har vid skrivandets tidpunkt skickat upp två hybrid raketer, vilket innebär att ena drivmedlet är fast och det andra är flytande. På större raketer används sällan hybridmotorer, istället används främst flytande eller fast bränsle. Vi tror att vi skulle kunna förbättra prestanda och effektivitet avsevärt inom föreningen om vi på sikt byter från hybrid- till flytande motorer.
Året 2024 kommer att innehålla mycket testande och tillverkning för Eitr och vi ser fram emot att se deras framgångar!

EuRoC ‘24 (Freyja): Likt förra året hoppas vi kunna tävla i European Rocketry Challenge i Portugal i år också. Med en helt ny hybrid raket vid namn Freyja hoppas vi kunna vara med och visa vad Sverige och vi har att erbjuda till Europa och hela världen. Likt mjollnir kommer Freyja att drivas av en hybrid motor som ska ta raketen så nära 3 kilometer som möjligt under tävlingen.
Då projektet började efter den senaste tävlingen i oktober 2023 förväntas mycket framsteg och hårt arbete av projektmedlemmarna, vi vet från förra året att ÆSIR kan jobba utmärkt under tidspress men kommer det att räcka till detta år? Det tror och hoppas vi på!

I helhet så kommer detta år vara ett stort och spännande år för oss med förhoppningsvis mycket framgångar och resultat inom alla tre projekten som börjar närma sig slutmålen. Följ gärna våran resa på sociala medier!

Varukorg