AU-kongressen 2024
AU-kongressen 2024
Kongressen är den helg som ungdomar i AU från hela landet samlas för att träffas, diskutera, underhållas, lära sig saker, samt delta i årsmötet. Årets kongress hålls den 26-28 april i Uppsala, och förutom årsmötet kommer den att innehålla spännande workshops, föreläsningar, samt en finmiddag på kvällen den 27:e april med medaljutdelning till alla som har avslutat ett ideellt uppdrag inom AU nationellt. Du behöver inte vara ideellt engagerad nationellt eller i en förening för att delta, alla ungdomsmedlemmar som vill delta i en härlig AU-helg är varmt välkomna att anmäla sig! Det kommer att bli en fullspäckad rymdhelg; hoppas vi ses där!
Anmäl dig senast den 29e mars!
Höjdpunkterna
- För 400 kr ingår mat, boende och samtliga aktiviteter under kongressen.
- För ombud är det helt gratis och vi bjuder även på resan till/från kongressen!
- Träffa andra medlemmar i AU från hela Sverige.
- Finmiddag på nation med medaljutdelning till alla som har avslutat ett ideellt uppdrag inom AU nationellt.
- Workshops och föreläsning med rymdtema.
- Delta i AU:s årsmöte den 27:e april.
Vem kan delta?
Alla ungdomar i AU:s medlemsföreningar är välkomna att anmäla sig till kongressen. Du som anmäler dig måste delta i hela kongressen. Du behöver inte vara ideellt engagerad för att delta, alla ungdomsmedlemmar som vill delta i en härlig AU-helg är varmt välkomna att anmäla sig!
När?
Kongressen börjar på fredagen den 26:e april kl. 17:00 då ni kan börja droppa in vid boendet. Vi kommer äta en gemensam middag på fredagen vid kl. 19. Vi avslutar kongressen på söndagen den 28:e april kl. 14:00.
Pris
För 400 kr så ingår: mat, boende och samtliga aktiviteter. Om du av olika anledningar inte har möjlighet att stå för anmälningsavgiften själv så kan du skriva till kongressen@au.se med en kort motivering där du förklarar dina omständigheter så kan du bli beviljad stipendium för hela kostnaden.
Observera att om du ska vara ombud för din förening under årsmötet så behöver du inte betala anmälningsavgiften samt att vi bjuder på resan till/från kongressen.
Om man inte dyker upp utan att höra av sig innan med en giltig anledning till frånvaro så kommer man att faktureras på den fulla kostnaden för ens deltagande (En s.k. No-show avgift). Se därför till att höra av dig så snart som möjligt om du får förhinder!
Boende
Om du behöver resa så pass långt till AU-konferensen att du behöver boende i Uppsala kommer detta finnas tillgängligt. Mer info kommer inom kort!
Frågor?
Tveka inte att höra av dig till kongressen@au.se vid eventuella funderingar.
Anmälan
I formuläret nedan anmäler du dig till AU-konferensen, deadline är 29e mars. Antalet platser till kongressen är begränsat, så först till kvarn gäller! Alla föreningar har en reserverad plats för varsitt ombud. Hör av er så snart som möjligt om ni vet med er att ni inte har möjlighet att skicka ett ombud, så kan vi ge platsen till någon annan som får delta i kongressen (inte med rösträtt, utser föreningen inget ombud så går er röst förlorad).
Observera att man inte behöver anmäla sig till kongressen om man bara vill komma på årsmötet kl 9:00 på lördagen i Ångströmlaboratoriet. Årsmötet är öppet för alla medlemmar. Men om man vill ha mat och boende betalt samt delta i kongressens övriga program så behöver man anmäla sig nedan och betala anmälningsavgiften (för icke-ombud) för detta.
Årsmötet 2024 i korthet
Viktiga datum
- Årsmöte: 27e april
- Handlingar skickas ut: 13e april
- Sista dag att skicka in motioner: 30e mars
- Deadline för anmälan: 29e mars
Årsmötet 2024
Datum och tid: Årsmötet börjar kl. 9:00 lördagen den 27:e april och förväntas ajourneras till söndagen den 28:e april.
Plats: Ångströmlaboratoriet. Adress: Lägerhyddsvägen 1, 752 37 Uppsala. Info om exakt sal kommer vid ett senare tillfälle.
Viktiga länkar
Handlingar finns att se här. (ej ännu fullständiga. Länken uppdateras successivt allteftersom bilagorna blir klara)
Om årsmöten
Vad är ett årsmöte?
Astronomisk Ungdoms årsmöte hålls varje år, vanligtvis kring april – maj. Årsmötet är förbundets högst beslutande organ och det tillfälle då alla medlemmar har möjlighet att göra sin röst hörd och påverka förbundet. Under årsmötet väljs bl.a. förbundsstyrelsen och vi fastställer verksamhetsplanen för det kommande året. Varje medlem är berättigad rösträtt på årsmötet och du som medlem är varmt välkommen att lyfta fram dina tankar och påverka Astronomisk Ungdom i rätt riktning tillsammans med alla andra medlemmar. Årsmötet är absolut inte det enda tillfället då du som medlem kan göra din röst hörd. Astronomisk Ungdom är ett demokratiskt förbund och du kan när som helst under året kontakta förbundsstyrelsen om du har idéer och tankar kring det strategiska arbetet, eller om du har idéer på verksamheter som du vill starta upp.
Rösträtt
Rösträtten under årsmötet följer regeln att varje medlemsförening ansluten till AU vid det senaste årsskiftet har en och endast en röst. För att utöva rösträtten utser varje förening ett röstombud som röstar på föreningens vägnar. Endast en person kan verka som röstombud för en förening, och varje förening kan bara ha ett röstombud. Det är föreningens styrelse som beslutar om vem som ska vara ombud för föreningen.
Kandidera till förbundsstyrelsen!
För att söka till förbundsstyrelsen skickar du ett mail till valberedning@au.se om att du önskar kandidera, så kontaktar de dig med vidare instruktioner. Valberedningen vill ha din ansökan tillhanda i god tid innan årsmötet, och denna deadline kommer att framgå i medlemsbreven som leder upp till årsmötet och på hemsidan varje år. Valberedningen kommer innan årsmötet att ta fram ett förslag på förbundsstyrelse utifrån inkomna kandidaturer.
Skicka in en motion till årsmötet
En motion kan vara förslag på ändringar i verksamhetsplan, måldokument eller annat. Vem som helst som är medlem har rätt att skriva en motion och skicka den till förbundsstyrelsen (forbundsstyrelsen@au.se) senast fyra veckor före årsmötet. Motionen besvaras sedan av styrelsen som tänker igenom förslaget och avgör om det t.ex. är realistiskt och fungerar i praktiken. Under årsmötet granskas sedan styrelsens förslag, och huruvida förslaget ska avslås eller bifallas avgörs genom omröstning på kommande årsmöte.
Tre steg för att skriva en motion:
- Kom på vad du vill ta bort/byta ut/skriva in eller införa.
- Skriv en argumenterande text om varför denna ändring är rimlig.
- Skriv en att-sats – ungefär såhär: ”Jag/vi yrkar därför att under lämplig rubrik lägga till/ändra/ta bort/införa” följt av vad du vill skriva in/ta bort/införa.
Årsmöten genom tiderna
2024
Det ordinarie årsmötet 2024 hölls kl 10:00 den 27 april i Sonja Lyttkens-salen, Uppsala universitet.
Protokoll årsmöte 2024
Det hölls även ett extra årsmöte kl 19:00 den 28 juli över Zoom.
Protokoll extra årsmöte 2024 (utan slutna bilagor)
2023
Årsmötet 2023 hölls kl 10:00 den 22 april i Häggsalen, Uppsala universitet.
Protokoll årsmöte 2023 (utan slutna bilagor)
2022
Det ordinarie årsmötet 2022 hölls kl 9:00 den 21 maj i Häggsalen, Uppsala universitet.
Protokoll årsmöte 2022 (utan slutna bilagor)
Det hölls även ett extra årsmöte kl 10:00 den 3 december på Ångströmlaboratoriet, Uppsala universitet.
Protokoll extra årsmöte 2022
2021
Årsmötet 2021 hölls kl 10:00 den 25 april över Zoom.
Protokoll årsmöte 2021
2020
Årsmötet 2020 hölls kl 10:00 den 26 april över Zoom.
Protokoll årsmöte 2020 (utan slutna bilagor)
2019
Årsmötet 2019 hölls kl 10:00 den 12 maj i Häggsalen, Uppsala universitet.
Protokoll årsmöte 2019 (utan slutna bilagor)
2018
Årsmötet 2018 hölls kl 10:00 den 22 april i Häggsalen, Uppsala universitet.
Protokoll årsmöte 2018 (utan slutna bilagor)
2017
Årsmötet 2017 hölls kl 10:00 den 9 april på Alnäsgården, Uppsala.
Protokoll årsmöte 2017 (utan slutna bilagor)
2016
Årsmötet 2016 hölls kl 12:00 den 6 mars i Häggsalen, Uppsala universitet.
Justerat protokoll årsmöte 2016 (utan slutna bilagor)
2015
Årsmötet 2015 hölls kl 10:00 den 1 mars på Älvsjö Scoutgård, Stockholm.
Protokoll årsmöte 2015
2014
Årsmötet 2014 hölls kl 13:00 den 30 mars i Polhemssalen, Uppsala universitet.
Protokoll årsmöte 2014
2013
Årsmötet 2013 hölls kl 10:00 den 3 mars i Polhemssalen, Uppsala universitet.
Protokoll årsmöte 2013
2012
Föreningen grundades kl 12:00 den 19 augusti 2012 genom ett konstituerande årsmöte, över Skype.
Protokoll konstituerande årsmöte 2012