AU-kongressen 2022

Kongressen är den helg som ungdomar i AU från hela landet samlas för att träffas, diskutera, underhållas, lära sig saker, samt delta i årsmötet. Årets kongress hålls den 20-22 maj i Uppsala, och förutom årsmötet kommer den att innehålla spännande workshops, föreläsningar, samt en finmiddag på kvällen den 21:a maj med medaljutdelning till alla som har avslutat ett ideellt uppdrag inom AU nationellt. Du behöver inte vara ideellt engagerad nationellt eller i en förening för att delta, alla ungdomsmedlemmar som vill delta i en härlig AU-helg är varmt välkomna att anmäla sig! Det kommer att bli en fullspäckad rymdhelg; hoppas vi ses där!

Anmäl dig till AU-kongressen 2022 senast den 5:e maj!

Höjdpunkterna:

  • För 400 kr ingår resa till och från kongressen, mat, boende och samtliga aktiviteter. För ombud är det helt gratis. 
  • Träffa andra medlemmar i AU från hela Sverige.
  • Finmiddag på nation med medaljutdelning till alla som har avslutat ett ideellt uppdrag inom AU nationellt.
  • Workshops och föreläsning med rymdtema.
  • Delta i AU:s årsmöte den 21 – 22 maj.

Vem kan delta?
Alla ungdomar i AU:s medlemsföreningar är välkomna att anmäla sig till kongressen. Du som anmäler dig måste delta i hela kongressen. Du behöver inte vara ideellt engagerad för att delta, alla ungdomsmedlemmar som vill delta i en härlig AU-helg är varmt välkomna att anmäla sig!

När?

Kongressen börjar på fredagen den 20:e maj kl. 17:00 då ni kan börja droppa in vid boendet. Vi kommer äta en gemensam middag på fredagen vid kl. 19. Vi avslutar kongressen på söndagen den 22:a maj kl. 14:00.

Boende
Vi kommer bo på vandrarhemmet Hotell Centralstation på Bangårdsgatan 13, 753 30 Uppsala.

Resa
AU bjuder på resan till och från kongressen! Ange bara i anmälan vilken ort du behöver resa från/till så bokar vi resan åt dig och mailar dig biljetterna. Se även till att ange om du har några särskilda önskemål gällande vilka tider du kan åka. Har du frågor så hör av dig till oss!

Anmälningsavgift
För 400 kr så ingår allt: resa, mat, boende och alla aktiviteter. Om du av olika anledningar inte har möjlighet att stå för anmälningsavgiften själv så kan du skriva till kongressen@au.se med en kort motivering där du förklarar dina omständigheter så kan du bli beviljad stipendium för hela kostnaden.

Om man inte dyker upp utan att höra av sig innan och har en giltig anledning så kommer man att faktureras på den fulla kostnaden för ens deltagande, ca 1500 kr. Se till att höra av dig så snart som möjligt om du får förhinder!

Anmälan

Anmäl dig senast den 5:e maj. Antalet platser till kongressen är begränsat, så först till kvarn gäller! Alla föreningar har en reserverad plats för varsitt ombud. Hör av er så snart som möjligt om ni vet med er att ni inte har möjlighet att skicka ett ombud, så kan vi ge platsen till någon annan som får delta i kongressen (inte med rösträtt, utser föreningen inget ombud så går er röst förlorad).

Anmälan sker här.

Observera att man inte behöver anmäla sig till kongressen om man bara vill komma på årsmötet kl 10:00 på söndagen. Årsmötet är öppet för alla medlemmar. Men om man vill ha resan, mat och boende betalt samt delta i kongressens program så behöver man anmäla sig och betala anmälningsavgiften för detta.

Observera att om du ska vara ombud för din förening under årsmötet så behöver du inte betala eller anmäla dig via denna sida utan anmäler dig istället via detta formulär

Frågor?
Maila kongressen@au.se om du har några frågor.

Årsmötet

Astronomisk Ungdoms årsmöte hålls varje år, vanligtvis kring april – maj. Årsmötet är förbundets högst beslutande organ och det tillfälle då alla medlemmar har möjlighet att göra sin röst hörd och påverka förbundet. Under årsmötet väljs bl.a. förbundsstyrelsen och vi fastställer verksamhetsplanen för det kommande året. Varje medlem är berättigad rösträtt på årsmötet och du som medlem är varmt välkommen att lyfta fram dina tankar och påverka Astronomisk Ungdom i rätt riktning tillsammans med alla andra medlemmar. Årsmötet är absolut inte det enda tillfället då du som medlem kan göra din röst hörd. Astronomisk Ungdom är ett demokratiskt förbund och du kan när som helst under året kontakta förbundsstyrelsen om du har idéer och tankar kring det strategiska arbetet, eller om du har idéer på verksamheter som du vill starta upp.

Kandidera till förbundsstyrelsen!

För att söka till förbundsstyrelsen skickar du ett mail till valberedning@au.se om att du önskar kandidera, så kontaktar de dig med vidare instruktioner. Valberedningen vill ha din ansökan tillhanda i god tid innan årsmötet, och denna deadline kommer att framgå i medlemsbreven som leder upp till årsmötet och på hemsidan varje år. Valberedningen kommer innan årsmötet att ta fram ett förslag på förbundsstyrelse utifrån inkomna kandidaturer. Under årsmötet kan du även kandidera till att sitta i valberedningen inför nästa årsmöte. Se detta dokument för att läsa om vad valberedningen gör.

Skicka in en motion till årsmötet

En motion kan vara förslag på ändringar i verksamhetsplan, måldokument eller annat. Vem som helst som är medlem har rätt att skriva en motion och skicka den till förbundsstyrelsen (forbundsstyrelsen@au.se) senast fyra veckor före årsmötet. Motionen besvaras sedan av styrelsen som tänker igenom förslaget och avgör om det t.ex. är realistiskt och fungerar i praktiken. Under årsmötet granskas sedan styrelsens förslag, och huruvida förslaget ska avslås eller bifallas avgörs genom omröstning på kommande årsmöte.

Tre steg för att skriva en motion: 

  1. Kom på vad du vill ta bort/byta ut/skriva in eller införa.
  2. Skriv en argumenterande text om varför denna ändring är rimlig.
  3. Skriv en att-sats – ungefär såhär: ”Jag/vi yrkar därför att under lämplig rubrik lägga till/ändra/ta bort/införa” följt av vad du vill skriva in/ta bort/införa.

Årsmöten genom tiderna

2021

Årsmötet 2021 hölls kl 10:00 den 25 april över Zoom.
Protokoll årsmöte 2021

2020

Årsmötet 2020 hölls kl 10:00 den 26 april över Zoom.
Protokoll årsmöte 2020 (utan slutna bilagor)

2019

Årsmötet 2019 hölls kl 10:00 den 12 maj i Häggsalen, Uppsala universitet.
Protokoll årsmöte 2019 (utan slutna bilagor)

2018

Årsmötet 2018 hölls kl 10:00 den 22 april i Häggsalen, Uppsala universitet.
Protokoll årsmöte 2018 (utan slutna bilagor)

2017

Årsmötet 2017 hölls kl 10:00 den 9 april på Alnäsgården, Uppsala.
Protokoll årsmöte 2017 (utan slutna bilagor)

2016

Årsmötet 2016 hölls kl 12:00 den 6 mars i Häggsalen, Uppsala universitet.
Justerat protokoll årsmöte 2016 (utan slutna bilagor)

2015

Årsmötet 2015 hölls kl 10:00 den 1 mars på Älvsjö Scoutgård, Stockholm.
Protokoll årsmöte 2015

2014

Årsmötet 2014 hölls kl 13:00 den 30 mars i Polhemssalen, Uppsala universitet.
Protokoll årsmöte 2014

2013

Årsmötet 2013 hölls kl 10:00 den 3 mars i Polhemssalen, Uppsala universitet.
Protokoll årsmöte 2013

2012

Föreningen grundades kl 12:00 den 19 augusti 2012 genom ett konstituerande årsmöte, över internettelefoni.
Protokoll konstituerande årsmöte 2012

Varukorg