Den 12 juli 2025 lyfte en vetenskaplig stratosfärisk ballong från en fotbollsplan i Fredriksberg. Med ombord fanns rymdexperiment framtagna av elever och lärare i årskurs 8 på Enskede Skola i Stockholm, detta är ett avgörande steg för pilotprojektet BOREALIS-0 som ska lägga grunden för en plattform där högstadieelever ska kunna delta i inspirerande projekt som inte bara tar rymden till klassrummen, utan klassrummen lite närmare rymden!
Läs i detta blogginlägg om uppsläppet och hur ingenjörsgruppen bakom BOREALIS har arbetat med projektet.
Vill du vara med i arrangörsgruppen för BOREALIS-1? Nu söker vi engagerade ungdomar som vill vara och designa nästa experimentplattform, genomföra ballongsläppet och arbeta med skoleleverna och outreach för att ge fler barn och unga möjligheten att komma närmre rymden!
Skicka in din ansökan på rymdelev.se/engagera-dig

Tidigt, väldigt tidigt, den 12e juli så gav sig 4 ungdomar iväg på en resa till Fredriksberg i Dalarna med målet att släppa upp en heliumfylld ballong till ca 30 km. En väderballong som byggts under det senaste året av BOREALIS-teamet, ballongen var utrustad med radio, GPS, och en hel del experiment. Experimenten var designade av elever från en högstadieskola med målet att samla in data som de senare skulle analysera.
Projektet BOREALIS kom till ur en ambition att kunna erbjuda möjligheter för högstadieelever att vara delaktiga i rymdforsking och lära sig mer om rymdteknik och STEM i en inspirerande kontext. Vi ville ha ett spännande projekt att kunna ge som svar till de lärare som hör av sig och undrar hur man kan driva CanSat-projekt i grundskolan, så att man involvera hela klasser och anpassa nivån till alla. Detta resulterade under hösten 2024 i ett samarbete med Enskede Skola där elever i årskurs 8 skulle konstruera experiment med Micro:bits som sedan skulle få flyga till stratosfären ombord på vår ballong.
En ingenjörsgrupp tillsattes för BOREALIS-0, som under hösten och våren arbetade med både att designa och konstruera ballongplattformen med tillhörande radio och GPS, samt kretskorten och systemet för att integrera elevernas experiment i plattformen.


Resan mot ballongsläppet började 04:00 vid Odenplan med första stopp på Kvistaberg där vi skulle äta frukost som erbjöds av Rymdodysséen, det rymdläger för barn som anordnades samtidigt. Med frukost i magen åkte gruppen sedan vidare mot Fredriksberg där vi anlände ca kl 9 med förhoppningen att släppa upp ballongen kl 10:30.
Väl på plats skulle platsen och utrustning förberedas, alla experiment och telemetri- samt spårningsutrustning slås på och dubbelkollas, och sist men inte minst gas fyllas i ballongen. Allt detta ska såklart ske med stor varsamhet och ett ordentligt säkerhetstänk, om något går fel kan hela uppsläppet behöva ställas in!
Unikt med BOREALIS-projektet är att man inte bara får öva på teknisk design, projektledning, och outreach, utan också att genomföra en fullständing launch kampanj! Färdigheter som är mycket viktiga för den som siktar mot en karriär inom raketbranschen eller med forskningsprojekt ombord på ballonger!



Alla komponenter testas och kollas både på genrep i observatorielunden, och på plats vid uppsläpptet

Ballongens färd tog ca 3 timmar och tack vare GPSen och radiosystemet ombord kunde farkosten spåras hela tiden, och gick att få tag på förvånansvärt hel! Ballongen landade ca 35km från den norska gränsen, och gick att återfinnas efter en mindre exkursion. När vi packat ner ballongen och allt var i ordning så började den långa färden hem igen, med nöjda miner, minnen för livet och förhoppningsvis spännande data för årskurs 8 på Enskede Skola i Stockholm!
Vi vill rikta ett stort tack till Rymdstyrelsen som gjort BOREALIS-0 möjligt, och till Linde Gas som bidragit med gasen för ballongen samt Vetenskapens Hus för lån av radio.
Och särskilt tacksamma är vi till Kenneth, alla andra lärare och framförallt alla elever på Enskede Skola som velat vara med på detta spännande pilotprojekt och har bidragit med enorm entusiasm, idérikedom och otroliga experiment!
Nu återstår för eleverna att återfå sina experiment och sedan extrahera och analysera datan. Men de stora äventyren är fortfarande framför oss! Nu med ett genomfört pilotprojekt ska lärdomar dras och designer utvecklas, för att sedan starta upp BOREALIS-programmet på riktigt med ballongflygningar från och med våren 2025. BOREALIS riktar sig till högstadieklasser som vill inkludera rymdtekniska projekt i teknikkursen, om din skola är intresserad av att vara med på dessa projekt i framtiden vill vi gärna höra från dig! Hör isåfall av dig till borealis@au.se

Äntligen var ballongen fylld och det var dags för uppsläpp!