Rymdforskarskolans blogg

Rymdig midsommar och glass gjord på kväve!

Varför ska man göra glass som alla andra? Under Rymdforskarskolans upplaga i Stockholm demonstrerade Måns Holmberg och Mikael Ingemyr hur man kan tillverka glass med hjälp av kväve! Ett midsommarfirande svårt att glömma, iallafall enligt Cornelia Ekvall som skriver om firandet här:

Detta var ett midsommarfirande med mer skratt än vanligt och det räckte inte med att glassen var fenomenalt god utan de två ”kockarna” bjöd även på en underhållande show där rosor krossades och fingrar bröts. Vi fick delta i showen och smaka på både frusna marshmallows och glass, en kombo värd att minnas. Kväve kokar otroligt snabbt i rumstemperatur och då det skapas luftbubblor mellan en yta och kvävet kan man exempelvis hälla det över sin hand, utan någon skada (Leidenfrost effekten).

Glassen fick det otroligt fina resultatet eftersom kvävet i flytande form når en temperatur runt 77 Kelvin bildas små kristaller under frysningsprocessen och dessa småkristaller bidrar till att frysningsprocessen går otroligt snabbt! Ända upp till 10 minuter, en minimal tid jämfört med annan glass som tar runt två timmar att färdigställa…

För att kunna göra denna perfekta glass behövs alltså kväve. Även fast kväve i sig är otroligt billigt, kostar det betydligt mycket mer att förvara och därigenom är det inte särskilt lönsamt att göra glass efter denna metod. Vad man gör är att blanda mjölk med grädde, socker och vaniljsocker för att sedan hälla i kväve och blanda runt. Man måste se upp med att tillsätta kvävet i och med att om det blir för mycket i blandningen får man en klump av is.

Så för att sammanfatta denna rymdiga midsommar ville jag dela med mig av detta exemplariska glassrecept och poängtera att en rymdig midsommar är awesome. Tack för mig!

/Cornelia

 

 

Besök på rymdbolaget SSC och banmekanik

En av våra fantastiska elever på Rymdforskarskolan i Stockholm, Claudia Skoglund, berättar här om Rymdforskarskolans fjärde dag! Idag var det dags för studiebesök på rymdbolaget SSC, där eleverna bland annat fick se satellitmoduler och följa en VR-raketuppskjutning! Häng med!

Underbara läsare, ännu en rymdfantast här! Mitt namn är Claudia och jag är en astronomi- och science-fictiontokig tjej med drömmar om att i framtiden bli astronaut. Det är jag som fått äran att berätta om vår fjärde dag här på – enligt mig – Sveriges absolut coolaste sommarforskarskola.

Väckningen gick som vanligt strax efter sju på morgonen. Förmiddagen spenderades sedan hos det svenska rymdföretaget SSC (Swedish Space Corporation). Det var ett mycket givande studiebesök och vi fick bland annat se satellitmoduler som varit ute i rymden, titta på uppskjutningen av raketen MAXUS i VR-glasögon samt lära oss mer om hur SSC jobbar med satellit- och raketbygge. Snacka om att jag blev sugen på att en dag kunna arbeta där själv! Studiebesöket var så intressant att vi blev sena tillbaka till Albanova – där vi vanligtvis spenderar större delen av dagarna. Jag och deltagaren Cornelia hamnade dessutom sist i kön till Albanovas restaurang… Så efter att ha slängt i oss en varsin laxsallad till lunch fick vi skynda oss iväg till den kommande föreläsningen.

Väl på plats i salen där alla våra föreläsningar brukar hållas var det dags att lyssna på Dennis Alp, som i nuläget doktorerar i partikel och astropartikelfysik vid KTH. Han berättade om livet som doktorand och även en hel del om sin forskning. När föreläsningen var klar bar det iväg till Vetenskapens Hus för en labb om Jupiters massa. Labbarna tycker jag personligen är de mest intressanta aktiviteterna här på rymdforskarskolan just eftersom man får öva sin egen problemlösningsförmåga inom rymdområdet.

I stället för att efter labben åka tillbaka till Solna Gymnasium som de tidigare dagarna, stannade vi kvar för att köra Kerbal Space Program(KSP)-LAN. Det innebar helt enkelt att vi under drygt tre timmar spelade KSP, som är ett datorspel där man utforskar ett solsystem baserat på vårt eget. Spelet är utformat så att allt ska ske så realistiskt som möjligt – och fysikens lagar går därav inte att bryta på samma sätt som i många andra spel. Extremt rolig spelidé om du frågar mig! Dock var jag alldeles för trött efter dagens aktiviteter för att ta mig an det avancerade spelet på allvar. Därför satt jag mest och tittade på när andra byggde misslyckade rymdskepp som knappt kom utanför planetens atmosfär. Till middag beställde vi pizza. Något som jag tycker är otroligt bra med rymdforskarskolan är att vi får restaurangmat varje dag utan att behöva betala något själva. Detta är möjligt tack vare våra fantastiska sponsorer.

Därefter åkte vi tillbaka till Solna Gymnasium. Efter en snabb dusch var det dags för bedcheck. Rekommendationen är att man sedan bör sova om man vill vara pigg dagen efter. Men oftast slutar det med att några av oss spelar maffia eller pratar tills klockan är alldeles för mycket. Jag kan lova att det blev alldeles för sent denna kväll också – men det hör väl forskarskolor till.

/Claudia

Allmän och speciell relativitetsteori och analys av planetytor

Så har ännu en dag gått till ända och Rymdforskarskolans elev Robin Zhou berättar om dagens händelser. Rymdforskarskolans tredje dag har bland annat bjudit på föreläsningar om relativitetsteori av Sören Holst och analys av planetytor på Vetenskapens hus. Efter en lång dag har eleverna gjort sig förtjänta av lite sömn; något som lär behövas inför de fullspäckade dagar de har framför sig!

Hej kära läsare!

Ännu en händelserik och inte minst lärorik dag har passerat på Rymdforskarskolan. Efter ett i mina mått mätt ett (mycket) tidigt uppvaknande vankades det frukost och dessutom för den första gången på Rymdforskarskolan också kaffe, vilket var en stor lättnad då avsaknaden av densamma tyvärr lett till många gäspningar och tunga ögonlock under föreläsningarna dagen innan.

Efter en kort bussresa var vi framme vid forskarcentret Albanova, ett toppmodernt komplex tillhörandes KTH med mycket skönare stolar än i skolan. Där fick vi höra föreläsningar om bland annat exoplaneter, relativitetsteori och chansen för liv på andra planeter. Även om vi inte hittade några aliens idag lärde jag mig mycket om Einsteins relativitetsteorier, som förklarades på ett mycket mer begripligt och lättförståeligt sätt än någon annan gjort tidigare.

På kvällen blev det middag på en thairestaurang nära boendet och en lång (26 frågor!) tipspromenadrunda om rymdfrågor sattes upp för oss. Det var väldigt svåra frågor med allt som har med rymden att göra och jag hoppas att jag lyckats något bättre än vad slumpen skulle gjort. Därefter fick vi trots det rätt stränga schemat ändå lite fritid, vilken tillbringades med en lång joggingtur kring det närbelägna Råsundasjön.

Klockan är 23:40 när jag går och lägger mig. Jag kommer nog behöva kaffe imorgon också.

/Robin

Eleverna äter lunch tillsammans på den fina restaurangen på AlbaNova mellan föreläsningarna under Rymdforskarskolans tredje dag.

Exoplaneter och reducering av CCD-data från teleskop!

Nu är Rymdforskarskolan 2017:s första schemalagda dag förbi! Efter att ha träffat eleverna är vi säkra på att det kommer att bli två fantastiska veckor med mycket ny kunskap och häftiga upplevelser. Mjukstart finns inte i Rymdforskarskolans vokabulär, och idag har eleverna reducerat CCD-data från teleskop, bakat rymdiga tårtor och lyssnat till många coola föreläsare. Här berättar vår elev Tilde Nordlander mer om dagen!

Hallå!

Jag heter Tilde, och har fått ansvaret att berätta om vår första dag på rymdforskarskolan 2017!

Dagen fick sin början då vi vaknade på Solna gymnasium, där alla deltagare kommer att bo under de två veckorna som kursen varar. Alla vi var väldigt trötta, men efter lite frukost och musik var det ändå ett glatt gäng som gav sig av mot Albanova för kursens första föreläsning. Den gavs av Sven Grahn och kallades “Rymdens erövring – bilder att minnas”. Som titeln avslöjar så var det lite av en sammanfattning på rymdteknikens utveckling, ända från Sputnik 1 1957 till det allra senaste nyheterna.

Sista föreläsningen innan lunch var det Markus Jansons tur att tala. Hans presentation kallade han “Jordlika planeter vid andra stjärnor”. Han berättade massvis med spännande saker om olika metoder för att upptäcka exoplaneter, samt hur vi avgör om det finns möjlighet för liv på de planeterna vi hittar. Sedan så var det dags för en efterlängtad lunch! Vi åt på Albanovas restaurang vilket var hur gott som helst, jag åt en risotto med rödbetor men det fanns flera rätter att välja på.

Eftermiddagen bestod av en föreläsning till, plus en laboration. Föreläsningen hölls av Björn Ahlgren. Han började med att prata om livet som doktorand, nyttig info för oss som drömmer om att doktorera och även om sin forskning om gammablixtar. Dagens laboration ansvarade min handledare Måns Holmberg över, och bestod av att vi fick kalibrera bilder han tagit på en nebulosa och Andromedagalaxen. Jag (och de flesta andra) tyckte detta var hur roligt som helst, och annorlunda från vad vi någonsin fått testa innan.

Sedan var dagens aktiviteter på Albanova över, och vi begav oss tillbaka till Solna Gymnasium. Efter middag på restaurang så startade kvällens sociala aktivitet: Tårtbakning! Deltagaren Alma fyllde år, och vi firade henne på bästa tänkbara sättet. Varje mentorsgrupp fick baka en tårta som sedan bedömdes av Mikael utefter tre kriterier; “Rymdighet”, smak och stil. Min grupp vann (Heja Rosa Nebulosa!) med vår väldigt fina “Mikaelien”, en hyllning till Rymdforskarskolans projektledare Mikael Ingemyr.
Sedan var dagen över! Innan läggdags så hade vi “Bedcheck” med våra handledare, men annars så var det allt för första dagens aktiviteter. Återigen trötta men ännu mer nöjda så gick vi alla tills sängs, taggade på morgondagen.

/Tilde

 

Rymdforskarskolans andra dag inleds med föreläsningar! Full fart direkt!

Rymdforskarskolan 2017 är igång!

Nu är Rymdforskarskolan 2017 i Stockholm igång! 27 taggade elever är på plats i Stockholm och redo inför två fullspäckade veckor fyllda av rymd och astronomi. Den 18:e juni 15:00 körde programmet igång och eleverna fick lära känna varandra ordentligt. Imorgon börjar programmet på riktigt! Här berättar Robert Kashan om sina upplevelser under Rymdforskarskolans första dag!

Så den 18:e Juni börjar äntligen den mest efterlängtade sommarforskarskolan, nämligen Rymdforskarskolan. Det första upplägget börjar i inget mindre än Sveriges vackraste stad Stockholm, på en av de finaste forskningsinstituten i hela Skandinavien Albanova, KTH. I år var det rekordhög konkurrens för platserna på Rymdforskarskolan, med hela 150 stycken sökanden!

Vi träffades allihopa på Albanova strax innan 15.00 på en mycket varm och solig dag. Det var spännande att se vilka personer man skulle spendera sina kommande två veckor med. Man märkte redan då att det var ett mångfald, men vi klickade allihopa rätt bra.

Efter alla blev indelade i sina grupper, fick vi en bra presentation av alla handledare och om deras bakgrund inom astronomi och rymdteknik.

Fokuset idag låg främst på att lära känna varandra, handledarna anordnade olika namnlekar så att vi så snabbt som möjligt skulle lära oss dem. Lekarna var mycket interaktiva och roliga. Dock blev man väldigt trött av all aktivitet, men som tur är avslutades den med en god och mättande middag!
/Robert

27 taggade elever lär känna varandra under Rymdforskarskolans första dag.

Lina: ”Den här chansen får man bara inte missa!!!”

Snart är det äntligen dags för Rymdforskarskolan 2017 och ansökningsperioden är i full gång. Rymdforskarskolan är Sveriges coolaste sommarforskarskola och riktar sig till dig som i höst ska börja åk 2 eller 3 på gymnasiets naturvetenskaps- eller teknikprogram. Under Rymdforskarskolan får du chansen att träffa forskare och ingenjörer, besöka aktörer i Sveriges rymdbransch och lära dig mer om astronomi och rymdteknik på några av Sveriges främsta lärosäten.

Varför ska just du söka till Rymdforskarskolan? Häng med när förra årets elev Lina Nillroth berättar om sin upplevelse under Rymdforskarskolan 2016!

Lina Nillroth, elev på Rymdforskarskolan 2016.

– Det absolut bästa med Rymdforskarskolan var att så många personer med ett så starkt brinnande intresse var samlade på ett och samma ställe. Man hade olika förkunskaper, kom från olika städer runt om i Sverige med väldigt olika personligheter men alla var verkligen välkomna! Under de 2 veckorna förra sommaren skaffade jag både mycket ny kunskap och vänner för livet, en upplevelse jag aldrig någonsin kommer glömma.”, säger hon.

 

Varför ska årets elever söka till Rymdforskarskolan?
– För att träffa otroligt många begåvade och intressanta människor, både föreläsare och deltagare men också för att det var extremt utvecklande. Det är något man gör once in a lifetime och den här chansen får man bara inte missa!!!

Läs mer om årets upplaga av Rymdforskarskolan och skicka in din ansökan senast 4:e juni här!

 

Gruppbild med kändiskosmologen Max Tegmark från Rymdforskarskolan 2016.

 

Rymdforskarskolan i media

Rymdforskarskolan har uppmärksammats en del i media och på andra hemsidor innan, under och efter de två veckor som programmet pågick. Här nedan följer ett urval av detta:

Dag-09-1-007

Vår elev Rebecca Madsen intervjuas av TV4 Nyheterna.

  • Ali siktar mot stjärnorna (Corren, 2016-06-29). Intervju med vår elev Ali Mohseni, om hans rymdintresse och förväntningar inför sommaren på Rymdforskarskolan.
  • Upprymdhet om rymdnyhet (TV4 Nyheterna, 2016-07-05). Inslag om rymdfarkosten Juno som just lagt sig i omloppsbana kring Jupiter. Vår elev Rebecca Madsen intervjuas.
Dag-10-1-021

Max Tegmark intervjuas av SVT Rapport för inslaget om Rymdforskarskolan.

  • Unga rymdentusiaster på nystartad sommarskola (SVT Rapport, 2016-07-06). Inslag i SVT Rapports 19:30-sändning om Rymdforskarskolan. Intervjuas gör våra elever Natalia Bogdanovska, Sophie Malmberg och Måns Helldin, projektledare Mikael Ingemyr samt Max Tegmark.
  • Med siktet mot rymden (Skaraborgs Allehanda, 2016-07-11). Intervju med vår elev Linnea Dahlborg, om hennes rymdintresse, framtidsdrömmar och upplevelser under Rymdforskarskolan.

Rymdforskarskolan, dag 12

Dag-12-1-010Tjena på er, alla härliga följare!

Det är Baran här igen, och jag har fått den stora äran att få berätta för er om vår avslutningsdag på Rymdforskarskolan 2016. Detta var en väldigt actionfylld dag med mycket spänning, glädje och känslor, så nu kör vi!

Dagen började som vanligt med att vi träffades i salen där vi alltid brukar vara, i Albanova. Det första jag lade märke till när jag gick in genom dörren var hur fina och välklädda alla var vilket gjorde mig väldigt lycklig. Alla verkade riktigt taggade och förväntansfulla inför dagen med presentationer inför publik, finmiddag och sist men inte minst den hemliga aktiviteten – ”det Svarta hålet” – som handledarna planerade. Några hade egna teorier angående vad den hemliga aktiviteten kunde vara och det var intressant att höra vad alla trodde. Handledarna gjorde ett bra jobb med att hålla mystiken hög.

Dag-12-1-012Innan lunch var det dags att sammanställa lagpoängen och äntligen avgöra vilket lag som vann den stora poängjakten som hade pågått sedan dag ett. Efter 11 dagar av kämpande och poängjagande var detta dagen vi alla hade väntat på…

Innan avgörandet så delades poängen för photo scavenger hunt ut, och jag är otroligt stolt över mitt lags insats (S.T.A.R.S.) då vi vann överlägset över de andra 3 lagen poängmässigt. Sedan visades ett roligt bildspel upp där handledarna hade valt ut några av de bästa bilderna som togs under tävlingen. Efter bildspelet körde vi ett rymdquiz som gav oss en chans att visa vad vi hade lärt oss under de 2 veckorna, men även skrapa upp några extra poäng för att öka sin chans till vinst i den stora poängjakten. Vid slutet kunde man satsa en summa poäng och mata in den i en formel som skulle bestämma lagens nettopoäng som avgjorde vilka som vann. Det var en tuff kamp, men till slut vann 4-J den stora poängjakten och som pris fick de choklad som de fick avnjuta. Grattis till er, 4-J!

Dag-12-1-021Efter lunchen fick vi ungefär 1h i förberedelsetid till presentationerna och sedan gick vi tillsammans ner till KTH campus där vi i sal Q1 riggade inför avslutningsseminariet.

Själva seminariet gick väldigt bra och alla hade otroligt intressanta presentationer. Jag satt som fastklistrad med ögonen och för varje presentation så insåg jag mer och mer hur otroligt mycket vi har lärt oss på bara dessa få dagar. Efter oss elever var det Rymdforskarskolans partners och sponsorer som presenterade och talade en del om deras arbete. När alla var klara med sina presentationer så riggade vi ner och började sedan röra oss mot den före detta kärnreaktorkammaren där vi hade vår finmiddag.

Dag-12-1-023Efter många trappsteg ner så kom vi till reaktorhallen och det var inget mindre än häpnadsväckande. Känslan av att vara under jorden i en plats som den var overkligt på ett sätt. Taket var väldigt högt och akustiken i kammaren var väldigt häftig. När jag kollade ner i gropen där kärnklyvningen hade pågåtts så kändes det bara som att jag önskade att jag kunde åka tillbaka ca 50 år för att se processen ske på riktigt. Coolt!

Det var väldigt fint dukat på borden och stämningen medan vi åt var mycket trevlig. Några stycken höll väldigt fina tal och handledarna bjöd på ett snyggt uppträdande med sång för oss.

Dag-12-1-027När middagen var slut så började vi gå mot en annan del av campus där vi skulle vänta på att handledarna förberedde den hemliga aktiviteten. Spänningen var nästan frustrerande vid det här laget. Det var även nu vi fick en varsin AU-t-shirt med ett snyggt Carl Sagan citat på ryggen som jag tycker om väldigt mycket. ”We’re made of star-stuff. We are a way for the cosmos to know itself.”

Medan handledaren Mikael stod och klippte långa svarta remsor var vi andra väldigt nyfikna och samlades runt honom. Vad håller handledarna på med?

Dag-12-1-031Plötsligt så hände det. Vi fick instruktioner av handledarna att ställa oss på ett långt led. Det var nu dags för den hemliga aktiviteten. Vi fick inte lov att ta bilder under aktiviteten eller tala om aktiviteten utanför rymdforskarskolan. Vi stod knäpptysta en stund och sedan följde vi efter Mikael genom dörren in i ”det svarta hålet”.

När den hemliga aktiviteten var över efter ungefär någon timme så var Rymdforskarskolan officiellt slut. Vi återvände till utgången av reaktorhallen där vi umgicks en stund. När det började bli sent så började folk röra sig hem efter en otroligt rolig och lyckad dag.

Dag-12-1-037Sammanfattningsvis vill jag bara säga att vi haft otroligt kul under Rymdforskarskolan och den sista dagen var ett perfekt avslut till 2 perfekta veckor. Vi hann med att göra så mycket på så kort tid och jag har verkligen blivit inspirerad av den passion och driv som jag fått ha i min omgivning under perioden. Jag tror säkert mina kära rymdforskarelever håller med mig.

Det var nog allt från mig, tack för denna gång. Ha det gott!

/Barangruppfoto-rymdforskarskolan

Rymdforskarskolan, dag 11 – förberedelser inför avslutningen och livet som doktorand

Hej alla framtida kosmologer och astronauter! Vi heter Monti och Isabell och ska nu berätta om vår näst sista dag på den fantastiska rymdforskolan. Denna dag var lite speciell av flera anledningar, för det första bestod den till största del av förberedelser inför avslutningsseminariet och dessutom var det ju som sagt den näst sista dagen vilket innebar att äventyret närmade sig sitt slut…

Nästkommande dag (den sista) väntade ett seminarium där vi, inför sponsorer och familj, skulle presentera vad vi lärt oss. Vi hade delats in i olika grupper med avseende på områden, exempelvis pratade Montis grupp om stjärnor, galaxer och kosmologi medan Isabells grupp föreläste om förutsättningar för liv i rymden – mycket intressanta ämnen! Dagen började med att Mikael och Tomas föreläste om att föreläsa (see what we did there?) för att förbereda oss inför den stora dagen. Bland annat underströks vikten av källkritiskt tänkande och ledigt språk. Sedan fick vi några timmar på oss att arbeta i våra grupper innan det var dags för generalrepetitionen inför handledarna. De körde verkligen med oss (presentationerna skulle vara max (Tegmark) 5 minuter – inte 5 minuter och 12 sekunder…) men de hade enbart goda avsikter och presentationerna blev verkligen helt fantastiska. Ärligt talat – när det gäller gruppsamarbetena så hade vi våra upp- & nedgångar men slutresultaten blev undantagslöst storartade.

Som välbehövlig paus från de intensiva förberedelserna fick vi lyssna på doktoranden Björn. Han var verkligen inte vad vi hade förväntat oss och krossade alla fördomar gällande doktorander! Föreläsningen handlade främst om livet som doktorand men även om hans forskning kring gammablixtar(!). Där och då bestämde sig nog 90% av klassen (elever och handledare) för att doktorera i framtiden… Det om något återger hur rolig, pedagogisk och allmänt peppande han var!

Stämningen under dagen var både kärleksfull och dyster på samma gång. Vetskapen om att vi snart skulle skiljas hängde över oss som ett mörkt orosmoln samtidigt såg vi till att ta vara på vår sista tid tillsammans (på forskarskolan).

Vi träffade helt fantastiska människor under rymdforskolan; deltagare, handledare och föreläsare – ni var nördiga, roliga och helt enkelt oförglömliga.

/Isabell och Monti

Rymdforskarskolan, dag 10 – Rosetta, Max Tegmark och kosmisk strålning

Dag-10-1-001Rymdforskarskolan överraskade hela tiden. Dag 10 började med en föreläsning av Anders Eriksson om Rosetta, en berömd rymdfarkost. Han berättade hur Rosetta satts i omloppbana kring en komet och att man sedan lyckats skicka “Philae”, en landare, till kometens yta. Legenden Max Tegmark, kosmolog på MIT, Massachusetts Institute of Technology, föreläste därefter. Dagen avslutades med en spännande laboration där kosmisk strålning mättes. Ett område Christer Fuglesang forskat inom.

Föreläsningen om Rosetta var en av rymdforskarskolans mest lärorika. De flesta av oss kände redan till Rosetta och att den nått en komet, men mer än så visste få. Anders Eriksson berättade både om kometen i sig och detaljerat om projektet.

Dag-10-1-013– Kometer kan beskrivas som enorma smutsiga snöbollar formade som potatisar med mystiska svampsjukdomar, sa Anders Eriksson. Rosettas komets namn är 67P/Churyumov-Gerasimenko. Den är ungefär lika stor som Los Angeles. Gravitationen är otroligt låg. Flykthastigheten, den hastighet något behöver uppnå för att inte falla tillbaka på ytan är bara en meter per sekund. När Rosetta sköts upp år 2004 hade den en resa på tio år framför sig. En resa förbi både Mars och Jorden. Väl framme vid kometen sattes först Rosetta i omloppsbana. Sedan skickades landaren Philae ner mot ytan. Philae studsade dessvärre tillbaka och landade till slut i skugga så att solpanelerna inte kunde ladda dess batterier. Efter ett kort tag upphörde kontakten. De vetenskapliga framgångarna för projektet hade ändå varit stora. Dag-10-1-017Rosetta var den första rymdfarkosten som satts i omloppsbana runt en komet. Från Rosetta kommer fortfarande och man lärt sig mycket om kometens sammansättning.
Föreläsningen med Max Tegmark var av en helt annan natur. Först höll han visserligen en kort presentation om sig själv och sin forskning. Resten av tiden använde han som frågestund. Innan föreläsningen fick alla lämna in frågor. Några av dem valdes ut. Frågorna berörde allt från hur det är att vara professor på MIT till vad artificiell intelligens skulle innebära för mänskligheten. Oavsett hur konstig en fråga var fick man ett bra och genomtänkt svar. Genom att göra så lyckades Max göra mötet mer personligt och lärorikt.

Dag-10-1-021Laborationen om kosmisk strålning gick ut på att mäta myoner. Myonen är en partikel som liknar elektronen, fast med större massa. Myoner bildas i övre atmosfären av annan kosmisk strålning. Maskinen som användes under uppgiften hade en lampa som blinkade till varje gång en myon passerade igenom en censor inuti maskinen. Genom att mäta mängden partiklar som registrerades beroende på hur maskinen var vinklad fick man en bättre bild av hur strålning tar sig igenom atmosfären.
Det var en otroligt inspirerande dag. Först fick vi höra om ett projekt som lyckats med något helt nytt. Sedan fick vi träffa en legend Och under den avslutande laborationen fick vi en känsla av att rymdforskningsvärlden är möjlig att jobba i. Det var en av de mest lärorika och inspirerande dagarna på rymdforskarskolan.

/HugoMax-Tegmark-Rymdforskarskolan