Nyheter

Kandidera till förbundsstyrelsen

Hej alla medlemmar i Astronomisk Ungdom! Ansökningsperioden för förtroendeposter inom Astronomisk Ungdom är nu öppnad! Om du är intresserad av att exempelvis arbeta som styrelseledamot nästa verksamhetsår så är du välkommen att ansöka! Ansökan till förtroendeposter görs via denna länk. Om istället vill komma med förslag på någon som du tror skulle passa i en […]

Kandidera till förbundsstyrelsen Läs mer »

Pseudovetenskap

”The good thing about science is that it’s true whether or not you believe in it.” ~ Neil deGrasse Tyson När man sett och läst om hur, speciellt i USA, bl.a. evolution, klimatförändring, Big Bang-teorin m.m. förnekas så är det lätt att vara glad över hur bra det är här i Sverige. Vi bor i

Pseudovetenskap Läs mer »

Känner mig produktiv!

”This is learning: Knowing that you will get it, even if you haven’t gotten it — yet.” Har en tenta i numeriska metoder (har att göra med hur man löser fysikproblem på dator — vill man exempelvis simulera Universum på en superdator behöver man en grundförståelse i detta ämne!) i januari och en tenta i

Känner mig produktiv! Läs mer »

Supernova

Imorgon är det 2016. Ikväll är det fest. Nyåret är fullt av färgsprakande fyrverkerier som lyser upp himlen. Och vad är mer passande att läsa om då än supernovor? En supernova är en explosion som sker när en stjärna når sin slutliga fas. I denna fas ökar hastigt stjärnans ljusstyrka då den kollapsar under sin

Supernova Läs mer »

Astronomisk årskrönika 2015

Jorden har snurrat sitt varv kring solen och ett astronomiskt år kommer till ända. Vilka höjdpunkter vi haft… 6:e mars går NASAs rymdsond Dawn in i omloppsbana kring Ceres, asteroidbältets största medlem. Efter 7,5 år i rymden kan den äntligen börja få ta del av Ceres många hemligheter som rör solsystemets ursprung och mystik. Har

Astronomisk årskrönika 2015 Läs mer »

SNÖ SNÖ SNÖ

Jippie! Äntligen snö. Vatten i fast form ger risk för halka och den är inte heller så mysig i flytande form när man kommer in och vänder upp och ner på sina gummistövlar. Våra hästar fick extra energi idag, de sprang, bockade och rullade sig. Okej.. jag blev också väldigt glad även fast jag hatar

SNÖ SNÖ SNÖ Läs mer »

En rymdtönts blogg

Hej! Gick och blev med en till blogg och denna gången här på Astronomisk Ungdom, hur kul?? Jag bloggar samtidigt på min andra blogg nouw.com/rymdthessan där jag främst skrivit om min nu precis avslutade praktikperiod på rymdbasen Esrange utanför Kiruna där jag spenderade höstterminen. Jag kommer ha kvar den bloggen, men kommer även att slänga upp

En rymdtönts blogg Läs mer »

Varukorg